A.-P. de Candolle: une passion, un Jardin

The library will be closed on Thursday 9th November 2017

6th Global Botanic Gardens Congress

Court métrage "La Ville célèbre les deux cents ans des CJBG".
Durée: 3'08 minutes

Dimanche 29 octobre, chasse au trésor au Cabinet de curiosités

ateliers verts
Ateliers verts

Pour les enfants le mercredi après-midi
Découvrez le nouveau programme !

Le Jardin, 200 ans de passion
Cabinet de curiosités
Variations Botaniques
Consultez le nouveau programme spécial bicentenaire!
Sylvain Meyer
artiste en résidence
Distinction cantonale du développement durable
Projet Arts et Science du bicentenaire
Sentiers culturels :
la botanique
La Visite du Jardinier
La "Visite du Jardinier"
Chaque jeudi à 14 heures
La Feuille Verte
La Feuille verte
dernier n° disponible ici.
It's blooming in our Garden
It's blooming in our Garden (in french)
focus podcast Podcast

WelcomeContactsP. Bungener
Catalogue of the correspondence of Augustin-Pyramus de Candolle

Catalogue of the correspondence of Augustin-Pyramus de Candolle

lettre de ramondloupe   lettre de DCloupe

The correspondence of the Genevan botanist Augustin-Pyramus de Candolle (1778-1841), founder of the CJB, is an exceptionally large unpublished corpus with some 5600 letters from 1251 correspondents issued from at least 24 different nationalities.This passive corpus is deposited in Geneva mainly between the Candolle's family and the CJB. It is supplemented by some 1226 letters from the hand of Candolle still deposited in the collections of his family, with some thousands of other letters present in different museums across Europe. It can therefore be estimated at some 10'000 letters sent and received by A.-P. de Candolle, including some 7000 letters present in Geneva.

The project aims to collect all the letters of Candolle (deposited in the CJB and the Candolle's family collections, with the letters present in the foreign institutions), to catalogue them through computer data processing in order to achieve an analytical inventory record for analyzing the network from an epistemological and sociological. point of view.

Publications:

BUNGENER, P. (2012). Le réseau épistolaire de Candolle à Montpellier: la lettre au service de la botanique et de la carrière académique. Jahrbuch für Europäsche Wissenschaftskultur - Yearbook for European Culture of Science, 6 (2011): 174-188

Podcast (27.09.2011) de Candolle et le Prodrome (in french)

BUNGENER, P. (2011). Regard sur Jean Senebier au travers de sa correspondance avec Augustin-Pyramus de Candolle. Archives des Sciences, 63: 81-92.

BUNGENER, P. (2010). Inventaire électronique de la correspondance d'Augustin-Pyramus de Candolle (1778-1841). In: DAL PRETE, I., D. GENERALI, M. T. MONTI (ed.), Le reti in rete. Per l'inventario e l'edizione dell'Archivio Vallisneri: 65-69.

BUNGENER, P. (2008). Un botaniste dans la République des Sciences: Augustin-Pyramus de Candolle et ses correspondants scientifiques. Dix-Huitième Siècle, 40: 153-171.

BUNGENER, P. (2007). Projet de digitalisation de la correspondance d'Augustin-Pyramus de Candolle. La Feuille Verte, 38: 9-10.