Bandeau CJB Retour à l'accueil Retour à l'accueil
 MUSÉE
PRATIQUE
SAVOIR

Suivez nous sur Facebook !

Fil rss des CJB
Post Facebook
LES TRÉSORS DU JARDIN
Visite guidée inédite de
 la Console par Philippe
 Clerc (Facebook Live)
Serre tropicale
Présentation de la
 serre tropicale

Durée:1'30
Léman bleu
Léman bleu:
 Journal de la culture:
 les serres des CJBG
 Durée:12'12

Adresses & accès
Activités scientifiques Enseignements
Bases de données
Visites guidées

Le Jardin d'hiver sera fermé du 25 au 29 mars pour cause de réfection des sols. Nous vous remercions de votre compréhension.
VISITES GUIDÉES
De mars à décembre
Découvrez le nouveau programme
PUBLICATIONS
Feuille verte 2019
Vient de paraître
Index Seminum 2019
Vient de paraître
EXPOSITION
Les mutliples vies des herbiers
Cabinet de curiosités
Jusqu'au 1er mars 2020

Conservatoire et Jardin botaniques de la Ville de Genve

AccueilM. Perret
Une nouvelle technique de Séquençage massif de l’ADN appliquée aux palmiers pour comprendre l’origine de la forêt tropicale en Amérique centrale

Origin of Central American rainforests inferred from a next-generation phylogeny of palms

Stakeholders: Angela Cano (PhD), Fred Stauffer, Mathieu Perret

Collaborations: Prof. Alex Antonelli, Dr. Christine Bacon (University of Götteborg, The Antonelli lab)

The position of Panama at the crossroad between North and South America has strongly influenced its outstanding biodiversity. Floristic data indicates that the Panamanian flora has three main components: the Andean centered taxa, the Amazonian-centered taxa and the Laurasian species. However, little is known about the historical assembly of this flora and the relative role of dispersal and in situ diversification.

In this study, palms (Arecaceae) are selected as a model group to address these questions. This family is a major component of tropical forests and an ideal study model to investigate the evolution of this ecosystem. Species from the Isthmus of Panama and the neighboring areas will be extensively sampled and a time-calibrated phylogeny of these palms will be obtained from the analysis of next generation sequencing data. Comparing the biogeographic history and diversification patterns among different clades of palms may contribute to understand the age and source of palm diversity in Central America and how it has been shaped by the complex geologic history of the region during the Cenozoic.

Related publications:

ÁNGELA, C., H. F. MANRIQUE, S. E. HOYOS-GÓMEZ, N. ECHAVARRÍA, A. UPEGUI, M. F. GONZÁLEZ, G. GALEANO, R. BERNAL. 2017. Palms of the Darién Gap (Colombia - Panama). Palms 61 (1): 5-20.