Bandeau CJB Retour à l'accueil Retour à l'accueil
 MUSÉE
PRATIQUE
SAVOIR

Suivez nous sur Facebook !

Fil rss des CJB

Adresses & accès
Activités scientifiques Enseignements
Bases de données
A.-P. de Candolle: une passion, un Jardin

Le livre: A.-P. de Candolle:
une passion, un Jardin

6è Congrès Mondial des Jardins botaniques

Court métrage "La Ville célèbre les deux cents ans des CJBG".
Durée: 3'08 minutes

ateliers verts
Ateliers verts

Pour les enfants le mercredi après-midi
Découvrez le nouveau programme !

Le Jardin, 200 ans de passion
Cabinet de curiosités
Variations Botaniques
Consultez le nouveau programme spécial bicentenaire !
Sylvain Meyer
artiste en résidence
Distinction cantonale du développement durable
Sentiers culturels :
la botanique
La Feuille Verte
La Feuille verte
dernier n° disponible ici.
Actuellement en fleur au Jardin
focus podcast Podcast

Conservatoire et Jardin botaniques de la Ville de Genve

AccueilM. Perret
Une nouvelle technique de Séquençage massif de l’ADN appliquée aux palmiers pour comprendre l’origine de la forêt tropicale en Amérique centrale

Origin of Central American rainforests inferred from a next-generation phylogeny of palms

Stakeholders: Angela Cano (PhD), Fred Stauffer, Mathieu Perret

Collaborations: Prof. Alex Antonelli, Dr. Christine Bacon (University of Götteborg, The Antonelli lab)

The position of Panama at the crossroad between North and South America has strongly influenced its outstanding biodiversity. Floristic data indicates that the Panamanian flora has three main components: the Andean centered taxa, the Amazonian-centered taxa and the Laurasian species. However, little is known about the historical assembly of this flora and the relative role of dispersal and in situ diversification.

In this study, palms (Arecaceae) are selected as a model group to address these questions. This family is a major component of tropical forests and an ideal study model to investigate the evolution of this ecosystem. Species from the Isthmus of Panama and the neighboring areas will be extensively sampled and a time-calibrated phylogeny of these palms will be obtained from the analysis of next generation sequencing data. Comparing the biogeographic history and diversification patterns among different clades of palms may contribute to understand the age and source of palm diversity in Central America and how it has been shaped by the complex geologic history of the region during the Cenozoic.

Related publications:

ÁNGELA, C., H. F. MANRIQUE, S. E. HOYOS-GÓMEZ, N. ECHAVARRÍA, A. UPEGUI, M. F. GONZÁLEZ, G. GALEANO, R. BERNAL. 2017. Palms of the Darién Gap (Colombia - Panama). Palms 61 (1): 5-20.