Bandeau CJB Retour à l'accueil Retour à l'accueil
 MUSÉE
PRATIQUE
SAVOIR

Suivez nous sur Facebook !

Fil rss des CJB

Adresses & accès
Activités scientifiques Enseignements
Bases de données
Passion du savoir
Politique de gestion des collections vivantes 2018
NOUVEAU!
Quelles plantes cultivons-nous aux CJBG et pourquoi?
Trouvez les réponses ICI !
Visites du dimanche
Chaque 1er dimanche du mois.
Deux visites commentées
Prochaine visite: le 5 août !
Consultez le programme !
Variations botaniques
Prochaine visite le 24 juillet .
Inscrivez-vous
La Visite du Jardinier
La "Visite du Jardinier"
Chaque jeudi à 14 heures
Moutons ProSpecieRara
6 races de moutons ProSpecieRara
réunient aux CJBG
La grande forêt
Du 23 juin au 2 septembre
La grande forêt brésilienne
NOUVELLE EXPOSITION
La passion du savoir
Jusqu'au 14 octobre
Le Jardin, 200 ans de passion
Jusqu'au 14 octobre
Les mutliples vies des herbiers
Cabinet de curiosités
Découvrez l'exposition permanente
Les Jardins ethnobotaniques

Conservatoire et Jardin botaniques de la Ville de Genve

AccueilM. Perret
Une nouvelle technique de Séquençage massif de l’ADN appliquée aux palmiers pour comprendre l’origine de la forêt tropicale en Amérique centrale

Origin of Central American rainforests inferred from a next-generation phylogeny of palms

Stakeholders: Angela Cano (PhD), Fred Stauffer, Mathieu Perret

Collaborations: Prof. Alex Antonelli, Dr. Christine Bacon (University of Götteborg, The Antonelli lab)

The position of Panama at the crossroad between North and South America has strongly influenced its outstanding biodiversity. Floristic data indicates that the Panamanian flora has three main components: the Andean centered taxa, the Amazonian-centered taxa and the Laurasian species. However, little is known about the historical assembly of this flora and the relative role of dispersal and in situ diversification.

In this study, palms (Arecaceae) are selected as a model group to address these questions. This family is a major component of tropical forests and an ideal study model to investigate the evolution of this ecosystem. Species from the Isthmus of Panama and the neighboring areas will be extensively sampled and a time-calibrated phylogeny of these palms will be obtained from the analysis of next generation sequencing data. Comparing the biogeographic history and diversification patterns among different clades of palms may contribute to understand the age and source of palm diversity in Central America and how it has been shaped by the complex geologic history of the region during the Cenozoic.

Related publications:

ÁNGELA, C., H. F. MANRIQUE, S. E. HOYOS-GÓMEZ, N. ECHAVARRÍA, A. UPEGUI, M. F. GONZÁLEZ, G. GALEANO, R. BERNAL. 2017. Palms of the Darién Gap (Colombia - Panama). Palms 61 (1): 5-20.