Bandeau CJB Retour à l'accueil Retour à l'accueil
 MUSÉE
PRATIQUE
SAVOIR

Suivez nous sur Facebook !

Fil rss des CJB

LES TRÉSORS DU JARDIN !
De quelle fleur s'agit-il?
De quelle plante s'agit-il?
Réponse sur notre page Facebook !

Les plantes de Noël mises en lumière aux CJBG
Les plantes de Noël mises en lumière aux CJBG.
Lire l'article ICI
Médaille d'or pour l'apiculteur des CJBG
Médaille d'or pour Christian Jenny, apiculteur des CJBG au concours suisse des ruchers
Lire l'article ICI
Labyrinthe de Namoroka Madagascar Documentaire
Des scientifiques des CJBG à Madagascar ! Visionnez le documentaire diffusé sur Arte.

Adresses & accès
Activités scientifiques Enseignements
Bases de données
Symboles et Sentiments - Prélude hivernal
EXPOSITIONS

Symboles et sentiments prélude
Prélude hivernal
Exposition et
Son & lumière
Jusqu'au 3 fév 2019
Les mutliples vies des herbiers
Cabinet de curiosités
Jusqu'au 1er mars 2020
ATELIERS

Les Ateliers verts 2018-2019
ATELIERS VERTS 2018-2019
Pour les enfants le mercredi après-midi
Pause hivernale. Reprise au printemps 2019 !
A vos agendas !

Conservatoire et Jardin botaniques de la Ville de Genve

AccueilM. Perret
Une nouvelle technique de Séquençage massif de l’ADN appliquée aux palmiers pour comprendre l’origine de la forêt tropicale en Amérique centrale

Origin of Central American rainforests inferred from a next-generation phylogeny of palms

Stakeholders: Angela Cano (PhD), Fred Stauffer, Mathieu Perret

Collaborations: Prof. Alex Antonelli, Dr. Christine Bacon (University of Götteborg, The Antonelli lab)

The position of Panama at the crossroad between North and South America has strongly influenced its outstanding biodiversity. Floristic data indicates that the Panamanian flora has three main components: the Andean centered taxa, the Amazonian-centered taxa and the Laurasian species. However, little is known about the historical assembly of this flora and the relative role of dispersal and in situ diversification.

In this study, palms (Arecaceae) are selected as a model group to address these questions. This family is a major component of tropical forests and an ideal study model to investigate the evolution of this ecosystem. Species from the Isthmus of Panama and the neighboring areas will be extensively sampled and a time-calibrated phylogeny of these palms will be obtained from the analysis of next generation sequencing data. Comparing the biogeographic history and diversification patterns among different clades of palms may contribute to understand the age and source of palm diversity in Central America and how it has been shaped by the complex geologic history of the region during the Cenozoic.

Related publications:

ÁNGELA, C., H. F. MANRIQUE, S. E. HOYOS-GÓMEZ, N. ECHAVARRÍA, A. UPEGUI, M. F. GONZÁLEZ, G. GALEANO, R. BERNAL. 2017. Palms of the Darién Gap (Colombia - Panama). Palms 61 (1): 5-20.