Mirabilia

Nature
 A trip down the Aire
Facebook Post THE GARDEN'S  SECRETS
Follow Celine and discover how the seeds are stored and exchanged.
Behind the scenes: Animal care during the confinement.
Need to disconnect? Stroll through the Rockeries with our gardener, Sandrine.
#CultureChezVous
Discover Rosa banksiae in 60sec
with Frederic!
#CultureChezVous
The Herbarium in 60sec
Special April's fool!

NOTICE - REOPENING ON JUNE 6
In accordance with the decisions taken by the federal authorities and the
Administrative Council.
FAMILY ACTIVITIES
Extraordinary Trails
The extraordinary Trails
A new historical fiction
Join the adventure HERE!
Botany Cultural Trail
The "Botany" Cultural Trail
To discover the botany in Geneva since the 18th century
The visit begins HERE!
VISIT THE GREENHOUSES
tropical greenhouse
Presentation of the tropical greenhouse
Run time: 1'30
EXHIBITION
Carl von Martius Exhibition
Carl von Martius: discovering tropical biodiversity
In the CJBG Library
Reopening on June 8
THE HESPERIDES' TREASURE
Interactive and mutlimedia fiction !

WelcomeScientific Activities ResearchersC. Chatelain

Cyrille Chatelain

Chatelain

Conservateur
Dr ès Sc. (Flore et végétation africaines)

CJB
Conservatoire et Jardin botaniques
Ch. de l'Impératrice 1
CP 71 CH-1292 Chambésy, Genève
Switzerland
Fax (+41) 22 418 51 01

Domaines de recherches et intérêts scientifiques
SIG et base de données botaniques
Végétation et flore Ouest Africaine

Projets de recherches
Projet Base de donnée des plantes d’Afrique
Système d’information Géographique de Côte d’Ivoire
Education environnementale (Afrique)
Fragmentation forestière

KLOPPER, R. CHATELAIN, C., HABASCHI, R., GAUTIER, L. & SPICHIGER (2006). Checklist of African Plants of Sub Saharian. SANBI, Pretoria.

NUSSBAUMER, L, L. GAUTIER, C. CHATELAIN & R. SPICHIGER (2005). Structure et composition floristique de la forêt classée du SCIo, Côte d'Ivoire. Etude descriptive et comparative. Candollea 60(2): 393-502.

CALLANGE,ZEIN. M., KONE, I., B.K. AKPATOU, B. KONE, H. TERE, C. & C.CHATELAIN (2005). Education environnementale dans la forêt d'Adiopodoumé. Série éducative- Nord-Sud 1:1-130.

CHATELAIN, C., DAO, H, GAUTIER, L. & R. SPICHIGER. (2004). Forest cover changes in Côte d'Ivoire and Upper Guinea. in: L. Poorter & al. (eds.) Biodiversity of West African Forests. An Ecological Atlas of Woody Plant Species. CABI. 15-32.

KÜPER, W., SOMMER, J. H., LOVETT, J. C., MUTKE, J., LINDER, H. P., BEENTJE, H. J., VAN ROMPAEY, R. A. S. R., CHATELAIN, C., SOSEF, M. AND BARTHLOTT, W. (2004): Africa's hotspots of biodiversity redefined. Annals of the Missouri Botanical Garden 91: 525 - 536.

CHATELAIN, C., B. KADJO & I. KONE (2001) Relations faune flore dans le Parc National de Taï (Côte d'Ivoire),. Une synthèse bibliographique. Tropenbos Côte d'Ivoire n° 3: 1-234.

CHATELAIN, C. (1999) Signatures spectrales et dégradation du couvert de forêt dense humide de Côte d'Ivoire. In: Dubois, J-M., Caloz, R.& P. Gagon (eds.) La télédétection en Francophonie: analyse critique et perspectives: Journées scientifiques du réseau de télédétection. Lausanne. pp. 349-355. AUF, Québec.

CHATELAIN, C. & L. GAUTIER (2001). SIG Ivoire: distribution des espèces en fonction des facteurs écologiques. AETFAT XVI th. Congres, Bruxelles. Syst.Geogr. Pl. 71: 313-326.

GAUTIER, L. AKE ASSI, L., CHATELAIN, C. & R. SPICHIGER (1999). Ivoire: a geographical sytem for biodiversity management in Côte d’Ivoire. in: Timberlake, J. & Kativu, S. (eds.) African plants: biodiversity, taxonomy and uses. pp. 183-194. Royal Botanic Gardens, Kew.

CHATELAIN, C., GAUTIER, L. & R. SPICHIGER (1996). Deforestation in southern Ivory Coast: a high resolution remote sensing approach. in: van de Maesen L.J.G. et al. (eds.), The biodiversity of African plants. pp. 259-266. Kluwer Academic Publishers, Netherlands.

CHATELAIN, C. (1996). Possibilités d'application de l'imagerie satellitaire à haute résolution à l'étude des transformations de la végétation en Côte d'Ivoire forestière. Thèse Uni. Genève. 201pp.

CHATELAIN, C., GAUTIER, L. & R. SPICHIGER (1996). A recent forest history fragmentation in Southern Ivory Coast. Biodiversity and Conservation 5: 37-53.

GAUTIER, L. & C. CHATELAIN & R. SPICHIGER. (1991). Presentation of a relevé method for vegetation studies based on fine-scale satellit imagery. XIII th AETFAT Congress, Zomba; Malawi.