Museum season 2019-2020

GREEN WORKSHOPS 2019-2020
For children on Wednesday afternoon
Registrations open !
Still a few openings left!
SCHOOL VISITS
School visits 2019-2020
AUTUMN 2019 PROGRAMME
For grades 6P and above
Learn more here !
EXHIBITION
The many lives of herbaria
At cabinet of curiosities
Until 1st of March 2020
PUBLICATIONS
Annual Report 2018
Acquisition Policy for the Living Colelctions 2019
Acquisition Policy for the Living Collections

WelcomeScientific Activities ResearchersC. Chatelain

Cyrille Chatelain

Chatelain

Conservateur
Dr ès Sc. (Flore et végétation africaines)

CJB
Conservatoire et Jardin botaniques
Ch. de l'Impératrice 1
CP 71 CH-1292 Chambésy, Genève
Switzerland
Fax (+41) 22 418 51 01

Domaines de recherches et intérêts scientifiques
SIG et base de données botaniques
Végétation et flore Ouest Africaine

Projets de recherches
Projet Base de donnée des plantes d’Afrique
Système d’information Géographique de Côte d’Ivoire
Education environnementale (Afrique)
Fragmentation forestière

KLOPPER, R. CHATELAIN, C., HABASCHI, R., GAUTIER, L. & SPICHIGER (2006). Checklist of African Plants of Sub Saharian. SANBI, Pretoria.

NUSSBAUMER, L, L. GAUTIER, C. CHATELAIN & R. SPICHIGER (2005). Structure et composition floristique de la forêt classée du SCIo, Côte d'Ivoire. Etude descriptive et comparative. Candollea 60(2): 393-502.

CALLANGE,ZEIN. M., KONE, I., B.K. AKPATOU, B. KONE, H. TERE, C. & C.CHATELAIN (2005). Education environnementale dans la forêt d'Adiopodoumé. Série éducative- Nord-Sud 1:1-130.

CHATELAIN, C., DAO, H, GAUTIER, L. & R. SPICHIGER. (2004). Forest cover changes in Côte d'Ivoire and Upper Guinea. in: L. Poorter & al. (eds.) Biodiversity of West African Forests. An Ecological Atlas of Woody Plant Species. CABI. 15-32.

KÜPER, W., SOMMER, J. H., LOVETT, J. C., MUTKE, J., LINDER, H. P., BEENTJE, H. J., VAN ROMPAEY, R. A. S. R., CHATELAIN, C., SOSEF, M. AND BARTHLOTT, W. (2004): Africa's hotspots of biodiversity redefined. Annals of the Missouri Botanical Garden 91: 525 - 536.

CHATELAIN, C., B. KADJO & I. KONE (2001) Relations faune flore dans le Parc National de Taï (Côte d'Ivoire),. Une synthèse bibliographique. Tropenbos Côte d'Ivoire n° 3: 1-234.

CHATELAIN, C. (1999) Signatures spectrales et dégradation du couvert de forêt dense humide de Côte d'Ivoire. In: Dubois, J-M., Caloz, R.& P. Gagon (eds.) La télédétection en Francophonie: analyse critique et perspectives: Journées scientifiques du réseau de télédétection. Lausanne. pp. 349-355. AUF, Québec.

CHATELAIN, C. & L. GAUTIER (2001). SIG Ivoire: distribution des espèces en fonction des facteurs écologiques. AETFAT XVI th. Congres, Bruxelles. Syst.Geogr. Pl. 71: 313-326.

GAUTIER, L. AKE ASSI, L., CHATELAIN, C. & R. SPICHIGER (1999). Ivoire: a geographical sytem for biodiversity management in Côte d’Ivoire. in: Timberlake, J. & Kativu, S. (eds.) African plants: biodiversity, taxonomy and uses. pp. 183-194. Royal Botanic Gardens, Kew.

CHATELAIN, C., GAUTIER, L. & R. SPICHIGER (1996). Deforestation in southern Ivory Coast: a high resolution remote sensing approach. in: van de Maesen L.J.G. et al. (eds.), The biodiversity of African plants. pp. 259-266. Kluwer Academic Publishers, Netherlands.

CHATELAIN, C. (1996). Possibilités d'application de l'imagerie satellitaire à haute résolution à l'étude des transformations de la végétation en Côte d'Ivoire forestière. Thèse Uni. Genève. 201pp.

CHATELAIN, C., GAUTIER, L. & R. SPICHIGER (1996). A recent forest history fragmentation in Southern Ivory Coast. Biodiversity and Conservation 5: 37-53.

GAUTIER, L. & C. CHATELAIN & R. SPICHIGER. (1991). Presentation of a relevé method for vegetation studies based on fine-scale satellit imagery. XIII th AETFAT Congress, Zomba; Malawi.