Mirabilia
Podcasts Videos
 * = may be in French

Post Facebook THE GARDEN'S  SECRETS
Pending our reopening on June 6, discover the current flowerings.

Agro-environmental networks
 Genève Grandeur
 Nature
 Agro-environmental
 networks

VISIT THE
 GREENHOUSES
tropical greenhouse

Welcome back to the CJBG
EXHIBITIONS
Botanica - invasive neophytes
BOTANICA: The rise of invasive neophytes
Plane tree Walkway
From June 13 to October 18
EXHIBITION
Carl von Martius Exhibition
Carl von Martius: discovering tropical biodiversity
In the CJBG Library
Reopening on June 8
FAMILY ACTIVITIES
Extraordinary Trails
The extraordinary Trails
A new historical fiction
Join the adventure HERE!
Botany Cultural Trail
The "Botany" Cultural Trail
To discover the botany in Geneva since the 18th century
The visit begins HERE!
THE HESPERIDES' TREASURE
Interactive and mutlimedia fiction !

WelcomeScientific Activities ResearchersL. Gautier

Laurent Gautier

Gautier

Conservateur, Dr ès Sc.
Chargé de cours à l'Université
Responsable des projets Afrique/Madagascar

Membre de l’Association pour l’Etude Taxonomique de la Flore d’Afrique Tropicale (AETFAT)

Membre du conseil scientifique de l'Initiative Sud Expert Plantes du Ministère français des Affaires Etrangères

Membre du Technical Advisory Group du projet African Plants Initiative (Aluka, Andrew W. Mellon Foundation)

CJB

Conservatoire et Jardin botaniques
Ch. de l'Impératrice 1
CP 71 CH-1292 Chambésy, Genève
Switzerland
Fax (+41) 22 418 51 01

Domaines de recherches et intérêts scientifiques
Floristique africaine et malgache
Sapotaceae
Dynamique de la végétation en région tropicale
Phytogéographie du Nord de Madagascar

Projets de recherches
African Plants Database
Flora and vegetation of the Daraina region (NE Madagascar)
Forest Fragmentation in southwestern Côte d’Ivoire

GAUTIER L., NACIRI Y., ANDERBERG A.A., SMEDMARK J.E.E., RANDRIANAIVO R. & SWENSON U. (2013). A new species, a new genus and a new tribe of Sapotaceae, endemic to Madagascar. Taxon 62, 972-983.

KLOPPER, R. R., C. CHATELAIN, et al. (2006). Checklist of the flowering plants of Sub-Saharan Africa. Pretoria.

BORCHERT, R., S. S. RENNER, et al. (2005). "Photoperiodic induction of synchronous flowering near the Equator." Nature 433: 627-629.

GAUTIER, L. and R. SPICHIGER (2004). The forest-savanna transition in West Africa. Biodiversity of West African Forests. L. Poorter, F. Bongers, F. N. G. Kouamé and W. D. Hawthorne. Wallingford, CABI Publishing: 33-40.

GAUTIER, L. and S. M. GOODMAN, Eds. (2002). Inventaire floristique et faunistique de la Réserve Spéciale de Manongarivo, NW Madagascar. Boissiera.

GAUTIER, L., C. CHATELAIN, et al. (1999). Déforestation, altitude, pente et aires protégées: une analyse diachronique des défrichements sur le pourtour de la Réserve Spéciale de Manongarivo (NW de Madagascar). African mountain development in a changing world. H. Hurni and J. Ramamonjisoa. Antananarivo, African Mountain Association and Geographica Bernensia: 255-279.

GAUTIER, L., L. AKÉ ASSI, et al. (1999). IVOIRE: a geographic information system for biodiversity management in Ivory Coast. African plants: Biodiversity, Taxonomy and Uses. J. Timberlake and S. Kativu. Kew, Royal Botanic Gardens: 183-194.

CHATELAIN, C., L. GAUTIER, et al. (1996). "A recent history of forest fragmentation in southwestern Ivory Coast." Biodiversity and Conservation 5: 37-53.

GAUTIER, L., C. CHATELAIN, et al. (1994). Presentation of a relevé method for vegetation studies based on high-resolution satellite imagery. XIIIth plenary meeting of AETFAT, Zomba, Malawi, National Herbarium and Botanic Gardens of Malawi, Zomba.

GAUTIER, L. (1992). Contact forêt-savane en Côte d'Ivoire centrale: rôle de Chromoleana odorata (L.) R. King & H. Robinson dans la dynamique de la végétation. Thèse. Laboratoire de Botanique systématique et floristique. Université de Genève. 268pp.

GAUTIER, L. (1990). "Contact forêt-savane en Côte d'Ivoire centrale: évolution du recouvrement ligneux des savanes de la réserve de Lamto (sud du V-Baoulé)." Candollea 45: 627-641.