Museum season 2019-2020

GREEN WORKSHOPS 2019-2020
For children on Wednesday afternoon
Registrations open !
Still a few openings left!
SCHOOL VISITS
School visits 2019-2020
AUTUMN 2019 PROGRAMME
For grades 6P and above
Learn more here !
EXHIBITION
The many lives of herbaria
At cabinet of curiosities
Until 1st of March 2020
PUBLICATIONS
Annual Report 2018
Acquisition Policy for the Living Colelctions 2019
Acquisition Policy for the Living Collections

WelcomeScientific Activities ResearchersL. Gautier

Laurent Gautier

Gautier

Conservateur, Dr ès Sc.
Responsable de l’herbier de phanérogamie
Chargé de cours à l'Université
Responsable des projets Afrique/Madagascar

Membre de l’Association pour l’Etude Taxonomique de la Flore d’Afrique Tropicale (AETFAT)

Membre du conseil scientifique de l'Initiative Sud Expert Plantes du Ministère français des Affaires Etrangères

Membre du Technical Advisory Group du projet African Plants Initiative (Aluka, Andrew W. Mellon Foundation)

CJB

Conservatoire et Jardin botaniques
Ch. de l'Impératrice 1
CP 71 CH-1292 Chambésy, Genève
Switzerland
Fax (+41) 22 418 51 01

Domaines de recherches et intérêts scientifiques
Floristique africaine et malgache
Sapotaceae
Dynamique de la végétation en région tropicale
Phytogéographie du Nord de Madagascar

Projets de recherches
African Plants Database
Flora and vegetation of the Daraina region (NE Madagascar)
Forest Fragmentation in southwestern Côte d’Ivoire

GAUTIER L., NACIRI Y., ANDERBERG A.A., SMEDMARK J.E.E., RANDRIANAIVO R. & SWENSON U. (2013). A new species, a new genus and a new tribe of Sapotaceae, endemic to Madagascar. Taxon 62, 972-983.

KLOPPER, R. R., C. CHATELAIN, et al. (2006). Checklist of the flowering plants of Sub-Saharan Africa. Pretoria.

BORCHERT, R., S. S. RENNER, et al. (2005). "Photoperiodic induction of synchronous flowering near the Equator." Nature 433: 627-629.

GAUTIER, L. and R. SPICHIGER (2004). The forest-savanna transition in West Africa. Biodiversity of West African Forests. L. Poorter, F. Bongers, F. N. G. Kouamé and W. D. Hawthorne. Wallingford, CABI Publishing: 33-40.

GAUTIER, L. and S. M. GOODMAN, Eds. (2002). Inventaire floristique et faunistique de la Réserve Spéciale de Manongarivo, NW Madagascar. Boissiera.

GAUTIER, L., C. CHATELAIN, et al. (1999). Déforestation, altitude, pente et aires protégées: une analyse diachronique des défrichements sur le pourtour de la Réserve Spéciale de Manongarivo (NW de Madagascar). African mountain development in a changing world. H. Hurni and J. Ramamonjisoa. Antananarivo, African Mountain Association and Geographica Bernensia: 255-279.

GAUTIER, L., L. AKÉ ASSI, et al. (1999). IVOIRE: a geographic information system for biodiversity management in Ivory Coast. African plants: Biodiversity, Taxonomy and Uses. J. Timberlake and S. Kativu. Kew, Royal Botanic Gardens: 183-194.

CHATELAIN, C., L. GAUTIER, et al. (1996). "A recent history of forest fragmentation in southwestern Ivory Coast." Biodiversity and Conservation 5: 37-53.

GAUTIER, L., C. CHATELAIN, et al. (1994). Presentation of a relevé method for vegetation studies based on high-resolution satellite imagery. XIIIth plenary meeting of AETFAT, Zomba, Malawi, National Herbarium and Botanic Gardens of Malawi, Zomba.

GAUTIER, L. (1992). Contact forêt-savane en Côte d'Ivoire centrale: rôle de Chromoleana odorata (L.) R. King & H. Robinson dans la dynamique de la végétation. Thèse. Laboratoire de Botanique systématique et floristique. Université de Genève. 268pp.

GAUTIER, L. (1990). "Contact forêt-savane en Côte d'Ivoire centrale: évolution du recouvrement ligneux des savanes de la réserve de Lamto (sud du V-Baoulé)." Candollea 45: 627-641.