L'herbier des Conservatoire et Jardin botaniques et ses quelque six millions d’échantillons est un des plus importants au monde. Quant au jardin, il abrite de magnifiques collections de plantes vivantes.

Site internet des Conservatoire et Jardin botaniques

L'herbier des Conservatoire et Jardin botaniques et ses quelque six millions d’échantillons est un des plus importants au monde. Quant au jardin, il abrite de magnifiques collections de plantes vivantes.

Site internet des Conservatoire et Jardin botaniques

Ouverte en 2009, la Médiathèque du FMAC a pour objectif l’encouragement et la diffusion de l’art vidéo à Genève. Elle réunit le Fonds André Iten, l’une des plus riches et importantes collections vidéo de Suisse, ainsi que la collection vidéo du FMAC.

Site internet du Fonds municipal d’art contemporain

Avec une collection riche de 25'000 objets illustrant douze siècles de culture céramique, le Musée Ariana compte parmi les grands musées européens spécialisés dans les arts du feu.

Site internet du Musée Ariana

Les Musées d’art et d’histoire forment le plus grand ensemble muséal de Suisse, avec ses cinq musées et leurs 700'000 objets, sa bibliothèque, son laboratoire de recherche et ses ateliers de restauration.

Site internet des Musées d'art et d'histoire

Haut lieu de la réflexion sur les sociétés humaines, le Musée d'ethnographie de Genève, dont les bâtiments se trouvent au boulevard Carl-Vogt propose au travers de ses expositions une variété de lectures anthropologiques des phénomènes sociaux et culturels qui traversent le monde actuel.

Site internet du Musée d'ethnographie

Le Musée d’histoire naturelle accueille plus de 250'000 visiteurs chaque année à la découverte des millions de spécimens exceptionnels appartenant au patrimoine naturel qu'il conserve. Unique en son genre en Suisse, le Musée d'histoire des sciences - affilié au Muséum - abrite une collection d'instruments scientifiques anciens issus des cabinets des savants genevois du 17e au 19e siècle.

Site internet du Musée d'histoire naturelle
Site internet du Musée d'histoire des sciences

MEG


Le magazine du MEG   [PDF 11 Mo]

Publication

Dream Traces.
Australian Aboriginal Bark Paintings

Edited by Roberta COLOMBO DOUGOUD and Barbara MÜLLER
Exhibition catalogue. Gollion: Infolio editions / Geneva: Musée d'ethnographie, 176 pages.
N° ISBN 978-2-88474-198-9.
Price: 39 CHF.

Commander

Following the European colonisation of Australia, the Aborigines came to be thought of as one the most primitive people on Earth and denied all artistic sensibility. Since the 1950s, however, their artworks have been discovered by anthropologists and art dealers. Today, Australian Aboriginal culture is arousing growing interest and admiration, with acrylic or bark paintings on display in ethnographic museums, art galleries and museums, and avidly sought by art collectors.

This book is devoted to bark paintings from Australia, particularly from the regions of Arnhem Land and Kimberley. The illustrations present the collection of the MEG and other Swiss museums. The images reproduced in this volume exemplify the artistic and symbolic qualities of these barks, which are still used during Aboriginal rituals for the transmission of their sacred knowledge.

Several international specialists present their analysis and interpretation of the bark paintings, their historic and cultural role, as well as their current place in the contemporary art market. They demonstrate how the Aborigines have entered the international art market and given their paintings a political dimension, helping them to assert their identity, support their land rights claims and return to their ancestral homelands.

Contents

Foreword
Boris Wastiau

"Miny'tji Wanawuy Narakawuy": Paintings are the Backbone of the Land and Sea
Joe Neparrna Gumbula

Introduction
Roberta Colombo Dougoud, Christian Delécraz and Barbara Müller

1 Work of Art and Act of Identity: Bark Painting Motifs

"These paintings tell us who we are": the Foundations of Aboriginal Art from Northern Australia
Jessica De Largy Healy

Materials and Pigments
Jessica De Largy Healy

2 Dream Traces: Selected Barks

Reflections on the Constitution of a Collection
Roberta Colombo Dougoud and Barbara Müller

Water, Earth and Sky
Myths
Secular and Sacred Life
Spirits
Tiwi
Animals
From Dreaming to the Outside World: the Ebb and Flow of Traces…

3 Circulating Dreams: from Aboriginal Lands to the Art Market

From Ritual Grounds to Western Collections: Painting as a Political Act
Jessica De Largy Healy

Ritual and Political Networks among Aborigines in Northern Australia. Ancestral Pathways Across the Seas
Barbara Glowczewski

Bark Painters and their Market
Luke Taylor

The Recognition of Aboriginal Art and the Building of Collections
Howard Morphy

Bibliography
Maps
Authors
Acknowledgements