ETHEU 000746

mitaine, protège-doigts de moisson

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000746
Reaper's wooden glove
Romania, Dobruja
1902
Wood
Acquired by Eugène Pittard in 1910
MEG Inv. ETHEU 000746
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Les faucilles étaient tenues par la main forte, l’autre main saisissait la poignée de céréales à couper. Pour se protéger du fil de la lame les moissonneurs portaient des gantelets ou des doigtiers rigides en bois, buis, ou roseau. Certains d’entre eux pouvaient se prolonger en un appendice crochu qui permettait de tenir plus de tiges. Lors des pauses on veillait caler l’objet sur le côté pour éviter qu’il adresse, même de manière involontaire, une invective contre le ciel.

Selon une note de terrain d'Eugène Pittard cet objet aurait été utilisé par les Tartars et les Bulgares.

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Registres d'inventaires historiques

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Copie dactylographiée en 13 volumes de l'Inventaire original MEG manuscrit
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Registre d'inventaire original - non indexé
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Wheat growing and human life cycles

The traditional forms of agriculture were established in the nineteenth century. Pictures of work in the fields record changes in techniques, the transformation of the landscape and the collective imagination. Considered to be a gift of the gods, wheat imposes a duty of reciprocity. Knowledge related to the growing of wheat is paralleled by myths and rites in which the cereal symbolises the cycle of life, the need for death and the never-ending rhythm of the seasons.

Receiving and distributing

Before agriculture was practised on an industrial scale, the production of wheat spread over almost twelve months. The important stages in the peasant calendar related to sharing out and storing the harvest are evoked here through ancient and contemporary objects. We find the idea of reciprocity which governed the management of resources in those times, involving self-sufficiency and dependence between the various members of the community at each stage.


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