ETHAF 015210

hache d'apparat

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015210
Kilonda ceremonial axe with a double blade
DR Congo
Songye-Eki (Luba). Early 20th century
Wood, iron
Acquired from Jeanne Walschot in Brussels circa 1930
MEG Inv. ETHAF 015210
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Ni arme de chasse ou de combat, ni instrument de labeur, cette hache fut forgée comme un objet de prestige, de ceux que les chefs locaux remettaient à leurs émissaires. Les lames des haches kilonda, véritables insignes de rang, revêtaient plusieurs formes, dont cette silhouette scindée en deux branches symétriquement recourbées vers l’extérieur. Le manche en bois, ici laissé nu, pouvait être recouvert d’une feuille de cuivre, ou de peau de lézard. Ce dernier raffinement est synonyme d’une production tardive, à destination d’une clientèle occidentale. Cette arme de prestige présente, sur les deux faces de sa lame de fer (le cuivre remplaçait parfois le fer), le motif gravé d’un visage. Pourvu d’une barbe fournie et d’épais sourcils, celui-ci est surmonté de deux colonnes ornées de chevrons qui naissent au sommet de son crâne et courent le long de chacun des segments de la lame dédoublée.

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Registres d'inventaires historiques

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Central Africa

Central Africa has countless facets and only a few are shown here through sculptures, ritual instruments, weapons and watercolours. In this immense territory, once controlled by powerful African kingdoms, court arts and rituals were asphyxiated first by the slave trade and then by colonisation. In Europe, the public shuddered at the sight of "nail fetishes" and were moved by the drawings of Congolese artists.

Chiefs, Hunters and Warriors

Considered to be sacred kings with supernatural powers, the chiefs of the Chokwe and related groups shouldered a symbolic responsibility in a magical-religious context in addition to their political, military and judicial duties. Until the advent of colonisation, which sounded the death knell for the great chieftaincies, regalia and prestige weapons were produced to demonstrate the opulence of the courts, stimulate trade and control the circulation of gifts and counter-gifts in a subtle system of allegiances.


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