ETHAF 036567

récade rappellant le roi Ágoli Agbo

Back to results
036567
Makpo royal sceptre
Benin, Zou province, Abomey
Fon. Late 19th - 20th century
Wood, brass, iron
Acquired in Geneva in 1971
MEG Inv. ETHAF 036567
Geolocate the object
Au royaume du Dahomey, les récades makpo en bois étaient ornées d’appliques métalliques en bronze fondu à la cire perdue ou en fer. Leur motifs rappellent les noms des anciens rois d’Abomey. Ainsi, la jambe évoque le roi Agoli Agbo, souverain de 1894 à 1900. La récade royale représentait le roi et concédait tout pouvoir à celui qui la portait.
Les récades fon du Bénin sont toujours utilisées et produites en nombre.

The image above is subject to copyright.
Copyrights for Photographic Reproduction

Registres d'inventaires historiques

Les feuillets numérisés des registres d'inventaires historiques sont soumise à un copyright.
Droits de reproduction photographique

Inventaire original MEG. Registres tapuscrits, volumes 19 à 59
Registres_tapuscrits/36567.pdf

 

Benin

Whereas Europeans slave traders established lucrative trading posts along the aptly named "Slave Coast" as early as the seventeenth century, the powerful kingdom of Dahomey (Danxomè) exerted its influence over the other Fon kingdoms until the late nineteenth century in a frenetic bid to corner the slave trade and control European traffic on the Atlantic coast.

Court Art in the Dahomey Kingdom

The Dahomey kingdom developed a veritable court art to the glory of the Fon dynasty and its kings, who were great patrons of the arts. Created by families of artists, the prestige objects, weapons and instruments of power, heraldic statues or low reliefs decorating the Abomey Palace still preserve the memory of the Dahomey kings. These great ancestors are celebrated as gods in the vodun cult in Benin.

Bibliograpy

  • SAVARY, Claude, LABARTHE, Gilles. 1997. Mémoires d'esclaves. Catalogue d'exposition. Musée d'ethnographie de Genève., MEG ET AF 3406
  • Savary, C.. 1976. La pensée symbolique des Fon du Dahomey. Genève : Médecine & Hygiène

© 2021 Musée d'ethnographie, Genève