ETHAF 044524

statuette de chasseur

Back to results
044524
Statuette of a hunter-prince?
Benin, Zou province, Abomey
Fon. 20th century
Bronze, red copper
Gift of the painter Émile Chambon in 1981
MEG Inv. ETHAF 044524
Geolocate the object
Cette statuette en bronze ou laiton fondue à la cire perdue représente un chasseur en pleine action, pointant son fusil à pierre (ou fusil de traite). Ce personnage porte, d’un côté, une gibecière à laquelle est accrochée une petite antilope et, de l’autre, un sabre. Il arbore une sorte de couronne garnie de nombreuses amulettes en calebasse et en corne. Il pourrait s’agir de la représentation du prince Gankpé (le futur roi Guézo) exilé par son frère, le roi Adandozan (1797-1818) et qui dut chasser pour survivre. En 1818, Guézo renverse Adandozan. Le royaume du Dahomey est pendant son règne (1818-1858) au faite de sa puissance.

The image above is subject to copyright.
Copyrights for Photographic Reproduction

Benin

Whereas Europeans slave traders established lucrative trading posts along the aptly named "Slave Coast" as early as the seventeenth century, the powerful kingdom of Dahomey (Danxomè) exerted its influence over the other Fon kingdoms until the late nineteenth century in a frenetic bid to corner the slave trade and control European traffic on the Atlantic coast.

Court Art in the Dahomey Kingdom

The Dahomey kingdom developed a veritable court art to the glory of the Fon dynasty and its kings, who were great patrons of the arts. Created by families of artists, the prestige objects, weapons and instruments of power, heraldic statues or low reliefs decorating the Abomey Palace still preserve the memory of the Dahomey kings. These great ancestors are celebrated as gods in the vodun cult in Benin.

Bibliograpy

  • SAVARY, Claude, LABARTHE, Gilles. 1997. Mémoires d'esclaves. Catalogue d'exposition. Musée d'ethnographie de Genève., MEG ET AF 3406

© 2021 Musée d'ethnographie, Genève