ETHAF 044837

carquois et 13 flèches

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044837
Red monkey skin quiver with thirteen arrows
Angola, DR Congo or Zambia
Chokwe or related group. 19th century
Monkey skin, leather, wood, iron, plant fibre, leaves
Gift of the painter Émile Chambon in 1981
MEG Inv. ETHAF 044837
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Les flèches de petites dimensions contenues dans cet étroit carquois présentent des pointes de fer forgé de types très variés. Elles sont fixées par une douille à leurs tiges de bois, dont l’empennage se compose de feuilles taillées, d’enroulements de fer ou de fibres végétales. Les formes des armatures, foliacées, à ailerons, à tranchant transversal concave ou en demi-lune, varient, tout comme leur poids, en fonction du gibier à abattre. Armes caractéristiques des chasseurs chokwe, lunda, lwena et luvale, elles étaient conçues et utilisées dans une vaste zone, couvrant le nord-est de l’Angola, le sud-ouest du Congo et le nord-ouest de la Zambie. Leur taille oscillait selon le contexte forestier ou de savane des parties de chasse.
L’ancêtre mythique Chibinda Ilunga, grand chasseur d’origine luba, est honoré par les groupes chokwe et apparentés comme le héros civilisateur qui enseigna l’art de traquer le gibier avec des charmes, des arcs et des flèches. Grâce à lui furent ainsi abandonnés les simples pièges et surtout les frondes au profit de l’arc, bien plus efficace.

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Central Africa

Central Africa has countless facets and only a few are shown here through sculptures, ritual instruments, weapons and watercolours. In this immense territory, once controlled by powerful African kingdoms, court arts and rituals were asphyxiated first by the slave trade and then by colonisation. In Europe, the public shuddered at the sight of "nail fetishes" and were moved by the drawings of Congolese artists.

Chiefs, Hunters and Warriors

Considered to be sacred kings with supernatural powers, the chiefs of the Chokwe and related groups shouldered a symbolic responsibility in a magical-religious context in addition to their political, military and judicial duties. Until the advent of colonisation, which sounded the death knell for the great chieftaincies, regalia and prestige weapons were produced to demonstrate the opulence of the courts, stimulate trade and control the circulation of gifts and counter-gifts in a subtle system of allegiances.


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