ETHEU 104120

étalon de mesure

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104120
Tally stick Stab
Switzerland, Vaud, Villars
1774
Wood, lead
Georges Amoudruz collection acquired in 1976; bought at Plans-sur-Bex or Gryon
MEG Inv. ETHEU 104120
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Porte sur une face l’inscription: « DYSEREL STAB YST MI BARBERA ABBYL VON WILLERS », sur l'autre: « Y MY A H R » et des encoches décoratives.

La dîme, est une redevance, correspondant au dixième du rendement en nature ou du revenu. Elle est attestée dans de nombreux contextes culturels mais le fait qu’elle soit mentionnée dans l'Ancien et le Nouveau Testament a fait en sorte qu’elle soit mieux connue dans ses applications relatives à la religion (juive et chrétienne). Dans les eglises chrétiennes elle était dévolue aux paroisses et perçue sur l'ensemble des produits agricoles du territoire qu’elles administraient. En Suisse la pratique de la dime perdure jusqu’au 19ème siècle. Dès l’époque des Lumières, elle est considérée comme la persistance illégitime d’un archaïsme féodale mais son abolitions se fait lentement et diffère selon les cantons. Entre 1536-1798 le canton de Vaud est soumis à l‘occupation bernoise qui impose l’allemand comme langue officielle et administrative y compris pour les ministres du clergé

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Leading, directing and governing

For nineteenth-century peasantry, the hierarchy of living things stretched from earth to heaven, with human beings placed between domination and subordination. Power symbols were a reminder that the balance between prerogatives and duties began at home and from there extended to the locality and society as a whole. Managing a house, leading a flock or directing a meeting required technical skills, ritual knowledge and personal qualities.

Men

Power and authority are social and cultural representations which are embodied in numerous institutions and influence relationships between individuals. In preindustrial Europe, the ideological construction of hierarchies made authority sacred. The mechanisms of political legitimisation went hand-in-hand with the administrative organisation, both for religious beliefs and the perception of history and the environment. The metaphor of the good shepherd is an excellent example: the leader of the flock becomes a leader of men; his simple crook becomes the bishop's crosier, the sceptre and sign of customary law.


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