ETHAF 009273

masque "ngil" (?)

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009273
Ngil (?) mask
Cameroon, southwest, Ebolowa region
Fang, Bulu or Beti subgroups. 19th century
Pyrographed wood, kaolin, plant fibres
Acquired in 1922 from Karl Fritsche, a German dealer in Bremerhaven
MEG Inv. ETHAF 009273
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Le terme générique « Fang » regroupe de nombreuses populations dans trois pays, le Cameroun, le Gabon et la Guinée Équatoriale. Les Bulu et leurs voisins Beti font partie du sous-groupe des « Fang du nord », installés au sud du Cameroun et bien moins célèbres pour leur style de masques et de sculptures que les fameux « Fang du sud », majoritairement Gabonais. Néanmoins, une continuité stylistique semble évidente dans les traits de ce masque blanc, au visage concave dont la longueur est accentuée par l’arête du nez. Une ébauche de coiffure en quatre tresses surplombe le front bombé. Malgré son austérité, la face cernée d’une barbe de fibres est parcourue de lignes en points pyrogravés qui dessinent les yeux, les sourcils et une bouche pourtant absente.
Par son aspect et l’ancienneté de sa collecte, ce masque pourrait être considéré comme un instrument de la société secrète judiciaire du ngil.

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Registres d'inventaires historiques

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Gabon as Missionary Pastor Fernand Grébert Knew It

Gabonese reliquary statues and masks are icons of the "primitive art" invented by Western artists in the early twentieth century. At the same time, deep in colonial Equatorial Africa, many of the religious and cultural practices behind these traditions were disappearing. In this context Pastor Grébert set about collecting ethnographic objects in the Middle Ogooue, some of which came to the MEG.

Initiation societies

Men and women who enter an initiation community in lineage societies in Central Africa seek to leave the secular world to become, irreversibly, that Other to whom the elders will pass on the tradition. There are about twenty such societies in Gabon, whose teaching and practices often overlap. Placed under the supreme authority of the protective ancestors, they rely on secrecy and the sharing of symbolic knowledge with a view to regulating the life of the group. The Bwete, which began among the Mitsogo, is the most widespread ritual society in Gabon.

Bibliograpy

  • Wastiau, Boris. 2008. Medusa en Afrique. La sculpture de l’enchantement. Genève : MEG ; Milan : 5 Continents Editions., 96, MEG ET AF 4614

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