Pellet drum, thod.rnaga
India, West Bengal, Kalimpong
Tibetan. Early 20th century
Skull calotte, brass, cloth, precious stones, skin
Gift of Dr Edouard Wyss-Dunant in 1949 (Swiss expedition to the Himalayas)
Typique du rituel bouddhique tantrique, cet instrument en forme de sablier évoque l’union des contraires, tout en concrétisant le principe de l’impermanence par l’usage d’ossements humains.
Dans l’idéal, les « tambours de crânes » (thod. rṅa) doivent réunir les calottes crâniennes d’un garçon de seize ans et d’une fille de douze ans, qui étaient relativement faciles à se procurer puisqu’au Tibet, les cadavres n’étaient généralement ni enterrés ni incinérés, mais offerts en pâture aux rapaces.
Le Dr Edouard Wyss-Dunant (1897-1983) dirigea également l’expédition genevoise au mont Everest en 1952.
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Registres d'inventaires historiques
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Ressources
Human Remains
Tibetan Buddhist iconography
Buddhism spread to the Roof of the World in the 7th century and Tibetan Buddhism is deeply Tantric. As in Japan, its iconography is extremely rich and coded. It accentuates the representation of the masters and their teaching. As in the other Buddhist countries, paintings and statues are part of a consecration ritual, which incites the divinities shown in the images to come and live in them.
Bibliograpy
- Olson, E.A.. 1964. A Tibetan Buddhist Altar. The museum., As 1373(7), p. 26 fig. 27
- Pott, Dr P.H.. 1951. Introduction ti the Tibetan Collection of the National Museum of Ethnology. Leiden :, As 757, p. 117, 129, 149.
- Aubert, Laurent. 1974. Quelques aspects de la musique népalaise. Neuchâtel. As 1590 :, As 1590, p. 17
- Helffer, Mireille. 1994. Mchod-rol, les instruments de la musique tibétaine. Paris : CNRS Editions, 233-250