ETHMU 032666

Harpe-luth

Back to results
032666
Harp-lute
Côte-d’Ivoire, M'Bengué region, Kaloa
Senufo. Early 20th century?
Calabash, wood, skin, plant fibre strings
Acquired in Bienne in 1965
MEG Inv. ETHMU 032666
Geolocate the object
La caisse de résonance de cet instrument est faite d'une section de calebasse tendue d'une table en peau. Deux bruiteurs sont fixés au bout du manche: il s'agit de plaques métalliques bordées d'anneaux qui bruissent lorsque l'instrument est joué, enrichissant ainsi le timbre des cordes pincées. Les dix cordes, disposées les unes au-dessus des autres, sont réparties en deux rangs, de part et d'autre d'un long chevalet. Pièce maîtresse dans la facture de l'instrument, celui-ci est prolongé d'une sculpture représentant la tête d'un personnage, qui prête au son de la harpe-luth l'image de son visage.
Cet instrument aurait été joué par des devins senufo, pour communiquer avec des esprits protecteurs.

The image above is subject to copyright.
Copyrights for Photographic Reproduction

Registres d'inventaires historiques

Les feuillets numérisés des registres d'inventaires historiques sont soumise à un copyright.
Droits de reproduction photographique

Copie dactylographiée en 13 volumes de l'Inventaire original MEG manuscrit
Registres_inventaire_dactylographie/3162.pdf

Registre d'inventaire original - non indexé
Registres_inventaire_original/Registre_15_031777_032997.pdf

 

Instrument collections

In a study based on the MEG collection, published in 1919, the anthropologist and doctor Georges Montandon attempted to trace the origins and descent of musical instruments throughout the world. He grouped the instruments in ensembles, presented as plates of photographs and drawings. The study ends with a geographical sketch map showing the distribution of different types of instruments across the world.

As the study was read in scientific circles, the MEG’s instrument collection, classified in this manner, was widely quoted and used by researchers working on rational classification. The diffusionist approach was later abandoned to the benefit of comparative organology and contextual inventories.

Chordophones

The sound of stringed instruments depends on several factors, the main two being the material used for the strings (metal, plant fibres, leather, nylon, etc.) and the way they are played (plucked, bowed or struck). The greatest diversity of string instruments is found in Africa and some, such as the harp lute are specific to that continent. In various parts of Asia, the development of particularly rich musical repertoires is closely related to the development of instrument making. The vielle, a bowed stringed instrument, is emblematic of numerous musical traditions in Europe, where the instrument varies in shape and name.

Bibliograpy

  • Zemp, H.. 1971. Musique Dan. Paris : Cahier de l'Homme, Af 1702, p 54-57, pl 14.
  • Aubert, Laurent. 1991. Planete musicale, instruments de musique des cinq continents. Turin: Ivrea., 84
  • Aubert, Laurent (dir.). 2012. L'Air du Temps - Musiques populaires dans le monde. Rennes : Editions Apogée., 54
  • Glaze, Anita J. 1981. Art and death in a Senufo village. Bloomington: Indiana University Press., 179
  • Veirman, Anja. 1996. Art and conflict management : bush spirits as mediators and source of inspiration in the art of the Senufo. Object as mediator. Antwerp: Ethnografish Museum., 145-164

© 2021 Musée d'ethnographie, Genève