ETHAF 045139

Coiffe-casque à double crête "nlo-o-ngo"

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045139
Nlo-o-ngo double-crested helmet headdress
Gabon, Woleu-Ntem or Middle Ogooue
Ntumu Fang or Betsi Fang. 19th - early 20th century
Plant fibre, cowries, glass beads, buttons, copper
Gift of Pascal Steimer in 1986
MEG Inv. ETHAF 045139
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Coiffant la chevelure des hommes et des femmes fang avec élégance et ostentation, les couvre-chefs nlo-o-ngo étaient recouverts de biens précieux tenant lieu de monnaies. Sur une structure de base en fibres tressées étaient ainsi cousus des agencements bicolores de perles de verre et de boutons de chemise. Ces derniers éléments prestigieux étaient distribués en plaquettes par les colons puis décoraient les parures. Les portraits des Fang au début du siècle dernier sont révélateurs des nombreuses formes empruntées par ces coiffes, dont certaines étaient augmentées de longues tresses, tandis que d’autres, véritables casques, couvraient les oreilles. Les coiffes sculptées des statuettes gardiennes des reliquaires byeri fang témoignent elles aussi de cette diversité stylistique.

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Registres d'inventaires historiques

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Inventaire original MEG. Registres tapuscrits, volumes 19 à 59
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Gabon as Missionary Pastor Fernand Grébert Knew It

Gabonese reliquary statues and masks are icons of the "primitive art" invented by Western artists in the early twentieth century. At the same time, deep in colonial Equatorial Africa, many of the religious and cultural practices behind these traditions were disappearing. In this context Pastor Grébert set about collecting ethnographic objects in the Middle Ogooue, some of which came to the MEG.

Initiation societies

Men and women who enter an initiation community in lineage societies in Central Africa seek to leave the secular world to become, irreversibly, that Other to whom the elders will pass on the tradition. There are about twenty such societies in Gabon, whose teaching and practices often overlap. Placed under the supreme authority of the protective ancestors, they rely on secrecy and the sharing of symbolic knowledge with a view to regulating the life of the group. The Bwete, which began among the Mitsogo, is the most widespread ritual society in Gabon.

Bibliograpy

  • Perrois, L.. 1979. Arts du Gabon. Arnouville , Af 2010, p. 6, fig. 1, et p. 17, fig. 5., MEG AF2910
  • Perrois, L.. 1985. Art ancestral du Gabon. Genève : Af 2422, p. 212, fig. 55-56.

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